poze cand vezi steaua cazatoare
poze cand vezi steaua cazatoare poze cand vezi steaua cazatoare poze cand vezi steaua cazatoare

Când vezi steaua căzătoare

Bihor , Oradea. Vineri 2 Mai 2014 19:00 - Vineri 2 Mai 2014
Albacului Nr 54

Categorii: Expozitii si Lansari de carte

Numar min/max participanti: 50/100

O expoziție de Daniela Krajčová

În urmă cu aproximativ o lună, antreprenorul slovac Andrej Kiska a ieșit învingător în turul secund al alegerilor prezidențiale organizate în țara sa, în ciuda lipsei sale de experiență în politică. Electoratul a decis să îl pedepească astfel pe adversarul său, actualul prim-ministru Robert Fico, odată cu partidul acestuia, Partidul social-democrat (SMER-SD), pentru ineficiența demonstrată la guvernare deși dețineau majoritatea în parlament. Cu doar câteva luni înainte, alegătorii din provincia Banská Bystrica trimiteau un mesaj similar împotriva aceluiași partid, alegând în funcția de guvernator un fost profesor, cunoscut pentru practicile sale de orientare neo-nazistă.

Am putea crede că acest tip de orientare a dispărut după încheierea Războiului Rece și că fantoma fascismului supraviețuiește doar în operele de ficțiune și filmele de groază. Însă dacă urmărim presa cu atenție, vom descoperi că adjectivul „fascist” este reactualizat nu doar în teorie, dar și în descrierea unor practici violente din actualitate. Cel mai recent și elocvent exemplu este criza dintre Ucraina și Rusia, ambele părți implicate acuzându-se reciproc că ar urma ideologii naționaliste, în timp ce frica și oligarhia se extind în avantajul acestora. Această situație a dus la dezvăluirea unei prăpăstii etnice, religioase și teritoriale, care a fost mușamalizată după sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial. Desigur, rănile sunt din nou deschise și nu pare că părțile implicate ar dori să întreprindă ceva pentru a remedia situația.

Tocmai în acest context apare creația Danielei Krajčová (1983, Žilina). Opera sa este rezultatul experimentării diverselor medii, menținând mereu un mixaj inovator între animație și documentar. Motivul pentru care lucrările sale sunt actuale este faptul că artista participă în mod activ la modul în care istoria este construită și percepută în Slovacia ei natală. Simpatia arătată minorităților și persoanelor aflate în situații devaforizate a dus la abordarea unor teme dureroase și necesare, precum genocidul populației evreiești în timpul războiului, modul de tratare a imigranților în cadrul societăților occidentale sau discriminarea trăită de către persoanele de etnie romă.

Pentru o perioadă extinsă pe parcursul mai multor ani, Krajčová a vizitat diverse orașe din Europa Centrală în care se întâlnesc reminescențe ale grupurilor evreiești. Cititorul este probabil familiarizat cu discursuri de același gen referitoare la Polonia și Germania, dar este necesar să punctăm că în multe alte locuri de pe hartă, populația evreiască a fost complet eradicată în timpul intervenției naziste, acțiune ce a fost ulterior negată de către guvernele comuniste. Cu alte cuvinte, umanitatea s-ar putea să nu știe sau să nu vrea niciodată să știe despre tragedia care s-a derulat chiar în fața ei. În acest sens, opera lui Krajčová îndepărtează straturile de vopsea învechită care ascund istoria recentă a țării sale, expunând o culoare diferită, o culoare ce a fost acoperită de un amestec de intoleranță și de delăsare.

Am cunoscut-o pe Daniela acum 12 ani, când se afla într-o bursă de studiu în străinătate, în Xalapa, în Mexic. Opera ei de atunci era naivă, orientată în principal înspre granițele identității familiei ei. De atunci, ea a încorporat în creația sa o varietate vastă de subiecte, redate mereu cu o tonalitate de compasiune față de oamenii dezavantajați. O mare parte a discursului artistei este concentrat asupra prezenței evreiești în Slovacia și Europa Centrală înainte și după război și pe modul în care poveștile populației evreiești sunt relevante pentru societatea contemporană. În Salamandre (2013), Krajčová folosește table portabile. Aceastea sunt poziționate în fața mai multor clădiri, în timp ce vocea naratorului relatează povești de dinainte de Holocaust. Tablele prezintă o animație stop cadru ce înfățișează interiorul unei sinagogi, realizând astfel o elocventă radiografiere a orașului Banská Štiavnica, oraș în care această lucrare a fost realizată.

Punctul de pornire din opera artistei este compus din scene de filme vechi, discursuri ce înfățișează o identitate comunistă formată în timp. Lucrările ei reprezintă reacții la evenimente istorice ce determină destinul grupurilor de persoane ce locuiesc în prezent în respectivul spațiu istoric. Un exemplu perfect este lucrarea 324 (2012) realizată în Topoľčany, în vestul Slovaciei. În același loc unde se află acum stația de autobuz, era mai demult un cartier evreiesc ale cărui victime au fost deportate și exterminate. Krajčová s-a folosit de pereții unei clădiri obișnuite pentru a realiza un graffiti imens, pe care mai apoi l-a inclus în animația vechii sinagogi. În cadrul acesteia numele celor 324 de victime sunt citite ca fundal sonor. Acest lucru ne permite să intrăm să intrăm și să ieșim din miezul evenimentului istoric, percepând astfel spații contemporane din mai multe perspective.

Opera lui Krajčová reprezintă o paralelă între diferite timpuri în cadrul aceluiași spațiu, dar conține totodată diverse unghiuri de abordare ale respectivului spațiu într-o singură perioadă de timp: aceea pe care o trăim chiar acum. Pentru rezidența ei la Visual Kontakt, artista a vizitat vechile limite ale ghetto-ului evreiesc din Oradea, care a fost întemeiat la data de 3 mai 1944, în urmă cu exact 70 de ani. Împrejmuirea a ținut într-un loc aproape 27,000 de evrei, reprezentând în jur de 30% din populația orașului de la acea vreme. Animația artistei jonglează cu simboluri ale naționalismului, ale religiei și ale ideologiilor extremiste ce au dus la deportarea și exterminarea a mii de oameni.

Vocea Danielei Krajčová crește pe măsură ce ecourile altor voci răsfirate par a o continua, asemeni unei avalanșe. Lucrarea ei este fără îndoială necesară (și inevitabil incomodă) pentru că oferă o versiune umanizată despre construcția Europei. Această Europă se poticnește în prezent în vechiul noroi, în ciuda unei false realități în care clasa politică vrea să credem. Într-un moment istoric în care ideologiile extreme de dreapta iau amploare și umbre de război se conturează venind dinspre răsărit, trebuie să învățăm din istorie că dacă nu ridicăm vocea acum pentru a-i proteja pe cei vulnerabili, autoritarismul însetat de sânge va prelua controlul asupra societăților noastre. Iar atunci va fi prea târziu.

Carlos Carmonamedina
Toulouse-Dúbravica

Mai multe detalii: http://visualkontakt.ro/

Comenteaza pe Facebook
Icon_eye Nr.vizualizari: 477

Eveniment postat de organizator

visual kontakt

Adaugat in urma cu 1945 zile, 27 Apr. 2014

Adaugat de visualkontakt

Star-half_bg_grey Star-half_bg_grey Star-half_bg_grey Star-half_bg_grey Star-half_bg_grey
Evenimente Create: 17

Alte Evenimente din Oradea
dezbraca te vreau sa ti vorbesc

Dezbraca-te, vreau sa-ti vorbesc!

Bihor, Oradea. 2 Oct 2019 - 2 Oct 2019
e an na lansare album nesfarsite

E-an-na lansare album Nesfarsite

Bihor, Oradea. Sâmbătă 9 Noiembrie 2019
the big picnic

The BIG Picnic

Bihor, Oradea. 30 Aug 2019 - 1 Sep 2019
micutzu zambete i empatie cu claudiu i geo

Micutzu - Zâmbete și empatie cu Claudiu și Geo

Bihor, Oradea. Joi 5 Septembrie 2019
  • Ai ceva de zis?

    .